b) Suomen historiaa



Ulla Klinge Anu

Professori Matti Klingen luennosta Kansallismuseossa 8.2.2015

Päivitän tähän kaikenlaista mielenkiintoista historiasta, oppimispäiväkirjan tyyliin – vapaasti ja vasemmalla kädellä kirjoittaen. Liitä linkkejä ja ajatuksia, kirjavinkkejä, musiikkia, mielipiteitä jne.

Tässä ensiksikin professorille tänään mennyt kiitosviesti:

” Kiitos luennostanne professori Klinge, opiskelijoiden reaktiot olivat erittäin innostuneita ja jatkoimme keskustelua museosta lähtönne jälkeen luentonne annista vielä tunnin verran. Päällimmäiseksi opiksi olivat jääneet ainakin seuraavat asiat, joista ehdin tehdä muistiinpanoja:

  • Suurvaltojen Venäjän, Saksan ja Ranskan intressien vaikutus Suomen historiassa
  • Suomenlinnan merkitys (80 tynnyriä kultaa (kulta-sou´ta?) Ranskasta)
  • Autonomian antama alku ajan monet asiat, keisareiden Suomen kehittyminen Suomeksi – ”Suomi 100 vuotta” ei kuvaa kehityksen oikeaa historiallista aikajaksoa
  • Senaatintorin monumentaalisuunnittelun takana olevat ajatusrakennelmat: valtio, intellektuaalisen voiman ja poliittisen päätöksenteon ja viimeiseksi kaupan ja liike-elämän osuudet –  ja keisarin tahto
  • Helsingin pinnanmuodot
  • Rautatien ja meriteiden merkitys, lennätin ja lääketiede
  • ”koiria ja rosvoja sinutellaan, rohkaisen teitä teitittelemään”
  • ”kannattaa aloittaa Suomen historiaan tutustuminen Euroopan historiasta ja vuodesta 1453, kun Rooman historia päättyi”
  • sekä kirjanne: Klinge: Pääkaupunki Helsinki ja Suomen valtio, Otava 2012, josta lähtee tarkemmat tiedot
  • ja muita kirjoja ”yleiseurooppalaista omaisuutta” : Topelius, Tolstoi, Dumas, Cervantes, Turgenev, Gogol, Aleksis Kivi. Ja monia muita asioita. Radiossa luettiin pari viikkoa sitten Topeliuksen esipuhetta ”Lukemisia lapsille”-kirjasta. Siinä Topelius kannustaa opettajia innostamaan lapsia oppimaan mielikuvien kautta ja antamaan lapsille parasta laatua: ”Kannattaa pitää kuppi puhtaana ja maito tuoreena” .Kiitos loistavasta opetuksesta professori! terveisin Ulla-Maija Rouhiainen ja Helmi Liiketalousopiston matkailuopettajat”

Ja professori Klingen vastaus:

” Kiitos mainiosta kirjeestänne — ja ystävällisestä tunnelmasta Museossa; raportoin tunnelmistamme ylijohtaja Elina Antilalle.

Elina!

Käytyäni tervehtimässä Sinua johdin Helsinki-oppaiden kurssiin keksityn kierroksen Museossa, sitten oli pitkä luentoni alhaalla. Korostin alahallin graniittpylväiden egyptiläistä kalevalaisuutta ja porraskäytävän lasimaalausten keskiaikaisuutta. Meidän, kaikkien oppaiden ja minun, mielestä oli ikävää ja surullista, että ne jotka kalevalaisen valhesuomalaisuuden sijasta olivat tehneet historiallisesti oikean ja edelleen perusideologiana vaikuttavan suomalaisuuden, Runeberg, Snellman, Topelius, Lönnrot, esitetään kirjoituspöytästatyetteinä ja vielä niin että vierailija katstoo heihin alaspäin. Se on yhteydessä käsittämättömän ahtaaseen keisari- ja keisarinnamuotokuvien huoneeseen, jonne tämäkään ryhmä ei edes mahtunut sisään kokonaan, ja jossa on Iston halpa propagandamaalaus, mahdoton mielekkäästi vieraille selitettäväksi.

Elina: raivaa nyt heti arkeologiasali tyhjäksi ja siirrä keisarit, keisarinnat ja 1800-luvun suurmiehet (tulen mielelläni ehdottamaan listan) sinne! NYT, HETI!

Sinun

Matti”

Hauskaa, asiat etenevät! Olimme kaikki innostuneita professorin opetuksesta eilen ja on kivaa, jos käynnistämme jää jälkiä historiaan: ”Minä olin silloin täällä kun professori sanoi, kuinka Suomen suurmiehet pitää esitellä Kansallismuseossa.” Minä olin innostunut myös omistuskirjoituksesta uuteen Klinge-kirjaani ”Anarkisti kravatti kaulassa”.

omistuskirjoitus

Olen kirjoittanut vanhoista jutuista ja niistä on täällä kiinnostuneille vähän lisätietoa: https://ullisexperience.wordpress.com/2012/07/

kansallismuseo

Jatkan historiasta tällä sivulla. t. Ullis

 

 

 

 

Mainokset
%d bloggers like this: